donderdag 19 augustus 2021

Het zou niet...

Inmiddels zitten we een paar weken voor vertrek en hebben we besloten: het zou niet...
Of nou ja, dat is tot op heden voor ons besloten want ondanks dat Amerikanen inmiddels wel naar Europa mogen reizen staan de Schengenlanden voor Amerika nog steeds op de rode lijst.

Bovendien vind ik het dan ook weer niet zo'n strak plan om 'als eerste' straks te gaan, zonder dat je weet hoe het gaat met eventueel testen bij terugkeer en hoe het daar dan is.
Dus we besluiten zelf om nu al alles te annuleren. Doet toch een beetje zeer en gek dat dit in een paar minuten is gebeurd terwijl het uitzoeken en boeken altijd zo'n werk is!
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en zijn alle aanbetalingen van de overnachtingen in de NP en Las Vegas al weer teruggestort.

Maar nu...

Ook dit jaar gaan we onze vrienden in Oostenrijk weer een paar dagen op zoeken. Weer een voorproefje want in het voorjaar zijn we in de vakantie een week op de Veluwe geweest, dus we hebben wel weer behoefte aan buitenland! En ook nu is het erg leuk, hebben we mazzel met het weer dat veel beter blijkt te zijn dan de voorspellingen aangaven, en hebben we heerlijk genoten.

Maar misschien juist wel door deze korte onderbreking zijn we wel toe aan een 'echte' vakantie. Omdat we liever niet nog zo'n ervaring qua weer hebben als vorig jaar in Zwitserland willen we het zekere voor het onzekere nemen (voor zover je dat weertechnisch nog kunt zeggen) en besluiten we naar Italië te gaan.

Vorig jaar dachten we nog nu Spanje en Portugal aan te doen, maar toen we daar beter naar gingen kijken hadden we niet veel inspiratie. We zijn al 3 keer met de tent naar Spanje en Portugal gereisd (wel al meer dan 10 jaar geleden, maar toch) en hebben in die trips de kust van Lissabon tot Barcelona wel gehad. Italië was nooit ons favoriete kampeerland (campings over het algemeen vol en druk en naar ons gevoel 'Kamp Holland') maar vorig jaar is in een appartement goed bevallen.

Dus daarom nu weer naar Italië, en dan naar het zuiden. De route moet ongeveer zoiets worden: Thuis - Como Meer (2) - overnachting - Manfredonia (4) - Lecce (3) - Salerno (5) - Meer van Bolsano (2) - Gardameer (6) - Thuis.

We laten het nog een beetje open en boeken voorlopig alleen de eerste overnachting. Dat beviel vorig jaar ook best goed (toen boekten we twee keer in het weekend het verblijf vanaf maandag) en zo kunnen we, indien nodig, ook rekening houden met het weer. We kiezen bewust voor wat langere verblijven op 1 plaats zodat we dat kunnen gebruiken als uitvalsbasis en niet elke dag hoeven verkassen. Op de een of andere manier vinden we dat toch beter bij Amerika passen.

Wij zijn beiden volledig gevaccineerd en sinds 2 weken heb ik ook eindelijk m'n QR code (laten we het er op houden dat ik een van die miljoen mensen was bij wie het niet lukte). Kortom: Italië is voor ons dus ook bereisbaar. We hoeven alleen een aanvullend formulier in te vullen, dat moet lukken!

We kopen nog maar eens een boekje van Apulië (Puglia) en van het Gardameer (gek genoeg hadden we dat nog niet). Van de Amalfikust hoeven we geen boekje; dat hebben we 4 jaar geleden al gekocht toen we toch niet meer naar Napels gingen 😄 Verder is het nu vooral aftellen!

maandag 3 mei 2021

Zou het wel of zou het niet?

Vakantie plannen in tijden van Corona... da's toch net even anders dan anders!

'Normaal gesproken' beginnen we zo ongeveer een jaar van te voren na te denken over de zomervakantie. En ook al zaten (en zitten we nog) midden in de corona toestanden, nu het met de koste van de vaccins lijkt dat de finish toch voorzichtig in zicht begint te komen kunnen we niet wachten om ons bezig te houden met de zomervakantie van 2021.

Na de afgebroken Florida vakantie in maart 2020 hebben we met mijn ouders afgesproken dat we, zodra het kan, in de herkansing gaan. Maar dan met een 3-weekse-rondreis-in-het-zuid-westen.
We willen natuurlijk geen tijd verloren laten gaan en daarom boeken we in september 2020 voor een jaar later een verblijf in de Lodge in de vallei van Yosemite voor 2021.
Inmiddels is m'n moeder namelijk dan wel overtuigd van de charme van een rondreis, 's nachts naar een toiletgebouw lopen door een bos ziet ze niet zo zitten, dus prima om in Yosemite te overnachten maar dan wel in een 'echte kamer'!

Verder doen we een hele lange tijd helemaal niks. Zeker niet als in de winter blijkt dat het er niet zo rooskleurig uitziet allemaal. We zijn het er al vrij snel over eens: die reis met m'n ouders schuiven we een jaar op, bij voorkeur naar juni 2022.

Maar toch.... voor ons tweeën blijft het kriebelen om een rondreis te bedenken. Nu ook in Nederland het vaccinatieproces op volle (?) gang draait en in de USA de cijfers ook beter worden... wij zien mogelijkheden 😄 Want ook al vind ik het vrij belachelijk van mezelf dat ik er op deze manier insta: ik zou het echt heel erg vinden als we wel zouden mogen, maar niet kunnen omdat 'alles' al volgeboekt is!
We bedenken ook echt nog wel een plan B in Europa, maar als het even kan...!

Op zeker moment lees ik op hét forum iets over huurauto's. Gezien de problemen van de huurmaatschappijen, de problemen van de autofabrikanten met materialen en de daaruit volgende schaarste van auto's lijken de prijzen vanaf zomer 2021 nogal de pan uit te rijzen. Ik kijk eens op happytours.com, speel wat met aankomst en vertrek en krijg ineens een prachtige quote voor een Standard SUV, ophalen SF, inleveren LAX (typefoutje... onthoud dit) voor $ 791,-. Ruim 300$ goedkoper dan een Midsize SUV! Nou, laten we die maar boeken dan. Happytours is volledig gratis te annuleren dus 0 risico. En als we onze reservering in Yosemite willen verzilveren 'moeten' we toch starten in SF.

Vervolgens ga ik maar eens aan de slag met een route. Het blijkt dat de reservering voor Yosemite eigenlijk nogal rot valt, tenminste: als we onze tijd optimaal willen benutten. Onze vakantie zou op een donderdag kunnen starten. De reservering voor Yosemite staat vanaf zondag. Da's dus niet handig. Bovendien willen we niet eerst 3 nachten in SF overnachten want daar zijn we ten eerste al 2 keer geweest en bovendien staat het nu voor volgend jaar (ook) al op het programma.
Maar.... als m'n ouders niet meegaan, kunnen we ook prima in een tent... Laten we maar eens kijken of er plaats is, liefst een paar dagen later. En dat is er nog: een heated tent in Curry Village. Daar hebben we al 2 keer eerder overnacht en vinden we prima.
De originele boeking voor 2 kamers in de lodge wordt geannuleerd en we boeken een tent. Levert ook nog een leuke besparing op.

Maar hee.... nu hebben we ook geen excuus meer van een boeking en daarom het 'moeten' maken van een rondreis... Maakt niet uit, we gaan toch plannen!😎

We bedenken een route tussen SF en Las Vegas (zie je? die ene letter... LAS/LAX) waarbij we ook wat gebieden aandoen die we nog nooit hebben bezocht zoals Redwood NP en SP, Lassen Volcanic, en een hoop op herhaling maar met meer tijd (Lake Tahoe, SeKi) of nu wel mét zwembad (Sedona).
Daar waar het kan boeken we overnachtingen in de parken en verder zetten we een hoop kamers vast die we allemaal nog gratis kunnen annuleren.

Dan kijk ik nog eens goed naar de autoreservering en zie ik die letter...
De reservering aanpassen kan, maar het is letterlijk $2000,- duurder (in ieder geval op dat moment) om de auto op LAS in te leveren. Nou, dan wijzigen we het (voorlopig) niet en rijden we de laatste dag gewoon weer naar LAX. De tickets hebben we toch nog niet dus we kunnen nog alle kanten op.

De voorlopige planning ziet er als volgt uit:

Dag 1    Europa - San Francisco (Nob Hill Motor Inn)
Dag 2    San Francisco - Crescent City (North Coast Inn)
Dag 3    Crescent City - Eureka (Eureka Inn)
Dag 4    Eureka
Dag 5    Eureka - Redding (Quality Inn)
Dag 6    Redding
Dag 7    Redding - South Lake Tahoe (Quality Inn)
Dag 8    South Lake Tahoe
Dag 9    South Lake Tahoe - Yosemite Valley (Curry Village)
Dag 10  Yosemite
Dag 11  Yosemite
Dag 12  Yosemite - Cedar Grove
Dag 13  Cedar Grove - Grant Grove
Dag 14  Grant Grove - Three Rivers (Lazy J Ranch Motel)
Dag 15  Three Rivers - Palm Springs (Best Western Inn at Palm Springs)
Dag 16  Palm Springs - Sedona (Days Inn by Wyndham Sedona)
Dag 17  Sedona
Dag 18  Sedona - Las Vegas (Tropicana)
Dag 19  Las Vegas
Dag 20  Las Vegas
Dag 21  Las Vegas - Los Angeles (Best Western Airpack Hotel)
Dag 22  Los Angeles - Vliegtuig
Dag 23  Vliegtuig - Thuis

Mocht het nog niet kunnen, dan is alles gratis te annuleren. Maar ook als we wel kunnen zal dat hier en daar ook nog wel gebeuren. Redding is bijvoorbeeld niet ideaal voor een bezoek aan Lassen Volcanic. Maar het valt sowieso niet mee om daar in de buurt iets (betaalbaars) te vinden. In 2017 (toen er wegens sneeuw geen bezoek mogelijk was) verbleven we op de KOA in Shingletown. Vinden we ook prima, maar die kunnen we op dit moment niet boeken.

De overnachting in SF is afhankelijk van aankomsttijd. Als we nog wat tijd hebben kunnen we gezellig naar Fishermans Wharf. Maar komen we later aan, dan wordt het misschien een ander hotel. Dat gezegd hebbende is het Nob Hill Motor Inn een zeer vriendelijk geprijsd hotel met bovendien gratis parkeren. In 2018 sliepen we hier ook. Dus voor de kosten hoeven we het zeg maar niet te laten.
Las Vegas - Tropicana is voor ons een nieuw hotel. Na de laatste ervaring hebben we besloten voorlopig niet in het Flamingo te willen verblijven. Dus dan maar niet Center Strip (doen we volgend jaar wel weer) maar dit hotel wat er, in ieder geval op de plaatjes, zeer mooi uitziet.

Voorzichtig maak ik een start met het roadbook. Vooral voor de 'nieuwe' parken, maar ook in Yosemite willen we nu (nu het er op lijkt dat alle enkels en knieën zich goed gedragen) wel eens een serieuze wandeling maken. Alhoewel op en neer naar Glacier Point er evengoed niet in zal zitten!

Er komen vaak mooie ticketprijzen voorbij, ook met goede voorwaarden. Nog even op de handen zitten of gokken en boeken... 😬

Kortom het plan is gesmeed, nu de uitvoer nog 😄